Πέμπτη 21 Απριλίου 2016

Η Μαρία Ανδρικοπούλου συνομιλεί με τον συγγραφέα ΓΙΩΡΓΟ ΚΑΤΣΕΛΗ


Η Μαρία Ανδρικοπούλου είναι φιλόλογος και συγγραφέας παιδικών βιβλίων. Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΤΣΕΛΗΣ είναι επίσης εκπαιδευτικός και συγγραφέας. Ένας άνθρωπος του βιβλίου συνομιλεί για το βιβλίο με έναν άλλον… λογοτέχνη!








Κύριε Κατσέλη, κυκλοφορούν 8 παιδικά σας βιβλία, ένα εκ των οποίων έχει μεταφραστεί
και στα αγγλικά.Τι σας οδήγησε στην ενασχόλησή σας με  την παιδική λογοτεχνία;

Θα μου επιτρέψετε να κρατήσω μια απόσταση από αντικειμενικές βεβαιότητες. Κι εγώ ακόμα ψάχνω μια απάντηση στο ερώτημα. Ίσως είναι μια βαθιά εσωτερική ανάγκη επιστροφής στην παιδική αθωότητα. Αυτό που ο κοινωνιολόγος Gaston Bachelard, ονομάζει «Ονειροπολήσεις στραµµένες στην παιδική ηλικία». Συνδέοντας  την υπερρεαλιστική ποίηση με την παιδική ηλικία υποστηρίζει ότι η ποίηση - κατ’ αναλογία η παιδική λογοτεχνία, θα έλεγα- γίνεται το µονοπάτι για να ξαναζήσουµε τα χρόνια της πρώτης φοράς, να φανταστούµε ξανά τα πρόσωπα που είχαµε όταν ήµασταν παιδιά, να δούµε ξανά τα χρώµατα και τις εικόνες των παιδικών µας χρόνων. Φαίνεται λίγο ωφελιμιστικό αυτό αλλά, όταν έχει κάποιο θετικό αντίκτυπο στους αναγνώστες- παιδιά, νομίζω ότι επιτελεί και άλλες σημαντικότερες λειτουργίες.



Ποιοι είναι οι θεματικοί άξονες που μπορεί να εντοπίσει κανείς στο λογοτεχνικό σας  έργο; Υπάρχει κάποιο μήνυμα που κατά κάποιο τρόπο επαναλαμβάνεται στα βιβλία σας ;

Οι θεματικοί άξονες των βιβλίων μου σχετίζονται με ζητήματα που άπτονται παιδικών αναζητήσεων και προβληματισμών. Η διαφύλαξη της μνήμης και της πολιτιστικής κληρονομιάς, τα δικαιώματα του παιδιού, η διαφορετικότητα, η σχέση τεχνολογίας και βιβλιοφιλίας, η φιλία, το περιβάλλον, η διαχείριση σχέσεων και συναισθημάτων, είναι μερικές από τις θεματικές ενότητες που μπορεί κανείς να συναντήσει στο έργο μου

Σχετικά με το δεύτερο ερώτημά σας θα έλεγα ότι εμφανώς δεν υπάρχει κάποιο κοινό επαναλαμβανόμενο άμεσο μήνυμα στα βιβλία μου. Έχω την αίσθηση ωστόσο ότι όλες τις ιστορίες τις διέπει σαν κοινή συνισταμένη η ενεργητική στάση που κρατούν οι ήρωες απέναντι στα ζητήματα της ζωής και η αγωνιστική τους διάθεση και αυτό αποτελεί μια έμμεση προτροπή, αν θέλετε, για τον μικρό αναγνώστη.



Μέσα από  το διττό σας ρόλο του εκπαιδευτικού και  του συγγραφέα πώς προάγετε τη φιλαναγνωσία;

Πρώτα πρώτα, όπως είπατε, και ως εκπαιδευτικός έχω τη δυνατότητα να διαβάζω βιβλία άλλων συγγραφέων στους μαθητές μου. Συμμετέχω σε ημερίδες και επιμορφωτικές συναντήσεις ως επιμορφωτής εκπαιδευτικών στη φιλαναγνωσία μέσα από τη συγγραφική μου εμπειρία και τις σπουδές μου στην παιδική λογοτεχνία. Εκπονώ προγράμματα φιλαναγνωσίας και επεξεργασίας λογοτεχνικών βιβλίων και συμμετέχω σε φορείς που ασχολούνται με το παιδικό βιβλίο. Η σημαντικότερη όμως και ουσιαστικότερη ενέργεια είναι η ίδια η επαφή με τα παιδιά κατά τις επισκέψεις μου στα σχολεία και τις παιδικές βιβλιοθήκες, μια επαφή που λειτουργεί πάντα ως πηγή δημιουργικής έμπνευσης.



Εσείς ως αναγνώστης τι είδους βιβλία προτιμάτε; Μιλείστε μας για ένα βιβλίο που διαβάσατε πρόσφατα.

Προτιμώ βιβλία παιδικής λογοτεχνίας ενώ παράλληλα μου αρέσουν μελέτες με επιστημονικά, λογοτεχνικά και φιλολογικά ζητήματα. Πρόσφατα διάβασα τη συλλογή παραμυθιών «Θρύλοι και ξωτικά του Αιγαίου», των Τυρίκου-Εργά και Ζαφειρίου, ένα βιβλίο που χαρακτηρίζεται και για την εξαιρετική αισθητική του με τις υπέροχες εικόνες της Κατερίνας Βερούτσου και της Έλλης Μαρδά. 

Διαβάζω παράλληλα τρία βιβλία για ενήλικες: «Η κοσμολογία της νόησης», των Δανέζη-Θεοδοσίου, ένα εκπληκτικό βιβλίο για τη σχέση του σύμπαντος με τη νόηση και τη συνείδηση. «Καλλιεργώντας τη Φιλαναγνωσία», Επιμέλεια: Άντα Γκιβαλου, Δημήτρης Πολίτης, χρήσιμο βιβλίο με άρθρα, ιδέες και προτάσεις για εκπαιδευτικούς που θέλουν να καλλιεργήσουν  με τρόπο ουσιαστικό και επιστημονικό τη φιλαναγνωσία και «Γωνιά του Παραδείσου», του Κώστα Γανωτή, μια φιλολογική προσέγγιση σε διηγήματα του σπουδαίου Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, που παραμένει πάντα επίκαιρος και λογοτεχνικά «απολαυστικός».



Ο Γιώργος Κ. Κατσέλης είναι συγγραφέας λογοτεχνικών βιβλίων για παιδιά και εκπαιδευτικός. Κατάγεται από την Ασωπία Βοιωτίας. Σπούδασε στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Αθηνών, απ’ όπου έλαβε επίσης μεταπτυχιακό δίπλωμα στη Λογοτεχνία. Συνέχισε τις σπουδές του στη Φιλοσοφική Σχολή, στο Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών καθώς και στο Μαράσλειο Διδασκαλείο. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Κυκλοφορούν τα βιβλία του:
 












Το συναξάρι του κυρ Αλέξανδρου, Εκδόσεις Χριστάκη, 2015.
Ο θησαυρός του Θεόφιλου, Εκδόσεις Χριστάκη, 2015.
The 13th goddess and the stolen marbles of Acropolis,
 ΕκδόσειςΨυχογιός, 2013.
Oι πειρατές της Καταστροφικής, Εκδόσεις Ψυχογιός, 2013.
Στον πλανήτη της Φαντασίας,  Εκδόσεις Ψυχογιός, 2012.
Η δέκατη τρίτη θεά και τα κλεμμένα γλυπτά, Εκδόσεις Ψυχογιός, 2010.
Ο βασιλιάς Χαρτούρος και οι Ιππότες της Χαμένης Ανακύκλωσης, Εκδόσεις Μοντέρνοι Καιροί, 2010.
Ο Τρι το τριγωνάκι, Εκδόσεις Τετράγωνο, 2010.
Τούμπα Κούμπα Λουμπαμπά, Εκδόσεις Μοντέρνοι Καιροί, 2009.
Η Γλώσσα μου, παίζω και μαθαίνω, Έκδοση Conceptum, 2005, (εκπαιδευτικό λογισμικό πακέτο για προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία).
Περισσότερα στοιχεία για τον συγγραφέα και τα βιβλία του στο προσωπικό του ιστολόγιο:

georgekatselis.blogspot.gr

Επικοινωνία:

georgekatselis@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου